Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chvála velkorysosti

Přemýšlela jsem, která lidská vlastnost ve mně vzbuzuje největší obdiv a úctu. Už dlouho u mě jednoznačně vede velkorysost. Ti nejúspěšnější a nejzajímavější lidé, které jsem kdy potkala, byli zároveň ti nejvelkorysejší. V očích jsem jim četla pochopení. Každého ve své blízkosti vyslechli se zájmem a věnovali energii tomu, aby na každém našli něco hodného chvály.

Byla jsem svědkem rozhovorů, kdy úspěšný majitel byznisu globálního dosahu klidně mohl říct svému méně úspěšnému protějšku: „Prober se, na něco si tu stěžuješ, ale nejvíc práce musíš ještě udělat sám na sobě. Přestaň hledat chyby v jiných a v systému a zamysli se, co můžeš udělat sám se sebou.“ Neřekl to. Díval se laskavě a s pochopením. Viděl člověka, který je v určité fázi cesty. Momentálně se zlobí, neví si rady a kope kolem sebe. Ale přijde na to. To, čemu se říká charisma, nejvíce spatřuji v tom laskavém, velkorysém a chápajícím přístupu. Když vidíte takovému člověku v očích, že se soustředí na to, co mu říkáte, a dá si tu práci, aby našel něco, za co vás může pochválit.

Není to nová myšlenka: „Kritika ještě nic dobrého nezmohla a taky nezmůže“. Chvála a povzbuzení dokážou zázraky. Přesto se kolem nás chválou šetří. Vždyť to lidské ego je předvídatelné a všichni jsme v duši děti toužící po pochvale. Znám to sama na sobě. Když jsem chválená a povzbuzovaná, podávám nejlepší výkony a můžu se přetrhnout, abych dokázala tomu, kdo mě chválí, že má pravdu. Že se ve mně nemýlí.

Naopak neznám člověka, který by si kritiku vzal k srdci a radostně se vrhl na cestu nápravy. Ty obranné mechanismy jsou prosté. Než na nápravu věcí, vrhneme se na dokazování, že máme dobrý důvod, proč věci děláme právě tak jak je děláme. Obhájíme cokoliv a když to nejde, přestaneme se s kritikem stýkat.

Školou velkorysosti je rodičovství a, co si budeme povídat, manželství. Moc se mi líbilo přirovnání v jedné knize o výchově dětí – když váš přítel, který u vás obědvá, polije stůl kečupem, chápavě vyměníte ubrus a ujistíte ho, že si tím nemá lámat hlavu, že se nic nestalo. Když polije stůl kečupem dítě, časo následuje záhlavec a komentář o tom, že „má jíst slušně a přestat dělat u stolu kraviny“.

Okamžiky, které mi z dětství výrazně utkvěly, byly ty, kdy jsem udělala něco, za co jsem čekala trest, a trest se nedostavil. Něco jsem při hře rozbila a ejhle, on to nebyl žádný problém. Protože věci jsou nahraditelné a já jsem to neudělala se zlým úmyslem.

Do teď to mám nastaveno tak, že kdo projeví velkorysost vůči mým chybám, nešikovnostem a lapsům, tomu budu „zobat z ruky“. A nejsem jediná.

Možná je to jako píchání do vosího hnízda psát o velkorysosti v době, kdy přemýšlíme, jak několika mocným a bezohledným lidem zabránit, aby už z celého národa přestali dělat hlupáky. Velkorysost, podle mě, není na místě, když nám někdo opakovaně zasahuje do našich práv a svobod. Je nerozumné nechat si opakovaně úmyslně někým ubližovat a velkoryse to přecházet. To nedává smysl ani v partenrství ani ve vztahu běžný občan vs ti, kdo jsou u moci.

V těch běžných každodenních interakcích ale, prosím, nešetřete chválou. Budou se pak dít velice zajímavé věci.

Autor: Eva Motýlová | neděle 1.4.2012 19:30 | karma článku: 14,64 | přečteno: 946x
  • Další články autora

Eva Motýlová

Jezdci na koni a cyklisté

Máme mnoho společného. Milujeme svobodu, vítr ve vlasech a všechny ty pocity, které nám přináší pohyb přírodou ve všech jejích podobách a za každého počasí. Píšu ze strany jezdkyně, která koně vodí často po cestě, která je využívána i cyklisty - štěrková cesta spojující město a městečko a jediná přístupová cesta k pastvinám. I když se v tomto článečku nedotknu aktuálních a kontroverzních témat, snad třeba můj pokus o osvětu zachrání někomu zdraví a hezky prožitý den.

21.5.2014 v 19:27 | Karma: 11,14 | Přečteno: 591x | Diskuse| Ostatní

Eva Motýlová

Co mě výcvik koní naučil o výchově dětí a o manželství

Kdo mě zná, ví, že patřím k těm, pro které se stal čas strávený s koňmi posedlostí. Přináší mi mnohé překvapivé lekce a dělím se o ně s každým, kdo je ochoten poslouchat. (Jako každý, kdo má nějakou vášeň.) Kůň mě přivedl k větší opravdovosti a uvolněnosti v konání. Je to přítel, na kterého neplatí masky a obranné slupky.

20.9.2013 v 18:55 | Karma: 12,83 | Přečteno: 477x | Diskuse| Ostatní

Eva Motýlová

Můj hold kvásku

Zrovna si pochutnávám na krající čerstvého chleba s máslem a říkám si, jak někdy dobré věci kolem člověka krouží třeba roky, než se uchytí a nastane ten správný čas se jich chopit.

17.2.2013 v 13:11 | Karma: 17,39 | Přečteno: 970x | Diskuse| Ostatní

Eva Motýlová

(Spo)kojenec

Nedávno internetem proběhly téměř současně dva články, které rozvířily bouřlivou diskuzi. Jeden se týkal kojení předškolních dětí a druhý společného spaní dětí s rodiči. S oběma jevy máme zkušenost a je zajímavé sledovat, jak nás ovlivnilo postupné odvrhování "tabulkových" regulí a rodičovské "vyměknutí".

8.7.2012 v 10:01 | Karma: 14,32 | Přečteno: 846x | Diskuse| Ostatní

Eva Motýlová

Příště zaparkujeme maringotku třeba u vás…

Tak jsem zabalila první krabice a zhluboka jsem se nadechla. V břiše zašimralo tušení dalšího dobrodružství a tělo se samo pustilo do horečnaté aktivity. Nadechla se i moje šatní skříň, kde se konečně přestaly tísnit halenky a sukně a vznikl prostor na pohodlné listování mezi ramínky a módní orgie spojené s prvními teplými dny.

5.5.2012 v 8:56 | Karma: 9,24 | Přečteno: 764x | Diskuse| Ostatní

Eva Motýlová

A co je tou vaší zubní pastou?

Posledních několik dní mi zní v hlavě verš z písničky Marka Ebena. Zpívá: „Tuhle mi zas moje žena hnula žlučí, mačkat pastu od konce se nenaučí.“ Ta písnička je velice vtipná, ale mně zní v mysli hlavně proto, že se teď kolem mě těch párů, které se hádají kvůli naprostým hloupostem, sešlo nějak moc.

20.4.2012 v 8:13 | Karma: 12,56 | Přečteno: 803x | Diskuse| Ostatní

Eva Motýlová

Rodičovská láska když se sešeří

Dnes mě upoutal příspěvek v internetové diskuzi. Zněl: „Rodičovská láska je to, co se rozhostí, když děti usnou.“ Ten příspěvek mě nesmírně potěšil, protože mi ukázal, že v tom nejsme sami. Naznačil, že i ostatní rodiče žasnou nad dokonalostí, bystrostí a neskutečnou krásou svých dětí, když tyto konečně zavřou oči.

28.3.2012 v 16:52 | Karma: 15,08 | Přečteno: 784x | Diskuse| Ostatní

Eva Motýlová

Pozdrav z planety blahé nevědomosti

Zcela vědomě se tímto textem pouštím na tenký led. Je mi totiž blízké psát o tom, čím si zaměstnávám hlavu – a já se snažím si ji nezaměstnávat těmi věčně se měnícími zprávami, které se střídají na titulních stranách. Spíš jsem dnes přemýšlela o tom, že čím přísnější informační dietu si dávám, tím lépe se mi žije.

26.3.2012 v 8:11 | Karma: 11,21 | Přečteno: 663x | Diskuse| Ostatní

Eva Motýlová

Všechno, co potřebuji znát, jsem se naučila od Roberta Fulghuma

Když uvidíte na dálnici silné, stříbrné auto, jak se plazí v pravém pruhu, i když je silnice suchá a sluníčko v zádech, tak to jsem asi já a zase slzím. Pouštím si totiž v autě mluvené slovo a často padne los na Roberta Fulghuma. Všechno, co potřebuje znát, se naučil v mateřské školce. A já zase od něj.

24.3.2012 v 22:27 | Karma: 12,63 | Přečteno: 929x | Diskuse| Ostatní

Eva Motýlová

Prosím, dokažte mi, že se mýlím...

Denně si kladu otázku – co ví všichni ti finanční analytici, kteří předpovídají poklidné a mírumilovné řešení globální ekonomické krize, co já nevím? A vím, že toho nevím, ještě hodně. Zatím pátrám po informaci, která mi doplní skládačku a zmírní moje obavy o masy lidí, které podle mého úsudku, čeká radikální propad životní úrovně.

23.3.2012 v 13:39 | Karma: 16,98 | Přečteno: 1101x | Diskuse| Ostatní

Eva Motýlová

Diář jako past

Pokud jste někdy také jako já smočili nohu v oceánu zvaném „plánování času“ a od té doby jste uvízli v síti nekonečných možností cizelování osobního diáře, možná jste spolu se mnou časem zjistili, jakou nenápadnou pastí se taková síť může stát.

22.3.2012 v 16:33 | Karma: 27,13 | Přečteno: 3416x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1024x
Maminka, překladatelka, podnikatelka a investorka fascinovaná možnostmi tohoto světa... Více na mé stránce